گفت‌وگو با طراحان ربات پیکاپ ماریناسان

در حاشیه دیدار نوروزی مدیر عامل گروه صنعتی گلرنگ با همکاران کارخانجات ماریناسان در ساوه، ربات اتوماسیون پیکاپ افتتاح شد. این ربات که هم اکنون نقش مؤثری در بهره‌وری کارخانه ماریناسان ایفا می‌کند به دست تیم فنی این کارخانه ساخته شده است و وظیفه‌ی برداشتن محصول نهایی از روی پالت انتهای خط و حمل آن به انبار را بر عهده دارد. با دو تن از همکاران کارخانه ساوه ماریناسان، مهندس علی اصغر بابایی، رئیس فنی کارخانه ساوه ماریناسان و مهندس قباد رضایی، جانشین رئیس فنی کارخانه در این زمینه گفت‌وگویی  انجام داده‌ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در حاشیه دیدار نوروزی مدیر عامل گروه صنعتی گلرنگ با همکاران کارخانجات ماریناسان در ساوه، ربات اتوماسیون پیکاپ افتتاح شد. این ربات که هم اکنون نقش مؤثری در بهره‌وری کارخانه ماریناسان ایفا می‌کند به دست تیم فنی این کارخانه ساخته شده است و وظیفه‌ی برداشتن محصول نهایی از روی پالت انتهای خط و حمل آن به انبار را بر عهده دارد. با دو تن از همکاران کارخانه ساوه ماریناسان، مهندس علی اصغر بابایی، رئیس فنی کارخانه ساوه ماریناسان و مهندس قباد رضایی، جانشین رئیس فنی کارخانه در این زمینه گفت‌وگویی  انجام داده‌ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

گفت‌وگو با طراحان ربات پیکاپ ماریناسان

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۸۱۰ بازدید

گفت‌وگو با طراحان ربات پیکاپ ماریناسان

فکرها را روی هم ریختیم و بهترین ایده‌ها را اجرایی کردیم

در حاشیه دیدار نوروزی مدیر عامل گروه صنعتی گلرنگ با همکاران کارخانجات ماریناسان در ساوه، ربات اتوماسیون پیکاپ افتتاح شد. این ربات که هم اکنون نقش مؤثری در بهره‌وری کارخانه ماریناسان ایفا می‌کند به دست تیم فنی این کارخانه ساخته شده است و وظیفه‌ی برداشتن محصول نهایی از روی پالت انتهای خط و حمل آن به انبار را بر عهده دارد. با دو تن از همکاران کارخانه ساوه ماریناسان، مهندس علی اصغر بابایی، رئیس فنی کارخانه ساوه ماریناسان و مهندس قباد رضایی، جانشین رئیس فنی کارخانه در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

لطفاً توضیح مختصری درباره‌ی فعالیت انجام شده، ارائه فرمایید.

مهندس بابایی: وقتی فرایند تولید پایان می‌یابد، محصول باید از سالن تولید به انبار منتقل شود. پیش از این اپراتورها محصولات را در باکس پالت‌ها می‌چیدند و لیفتراک‌ آن‌ها را به انبار منتقل می‌کرد. در فاز اول یک conveyer (نقاله) توسط تیم فنی طراحی شد تا محصولات را به انبار منتقل کند. با این اقدام، لیفتراک حذف شد اما هنوز یک نفر اپراتور می‌بایست محصول را از دستگاه بردارد و روی conveyer بگذارد. در فاز دوم این ربات که ربات پیکاپ (pick-up) نام دارد طراحی شد که کار اپراتور را انجام دهد؛ یعنی کالا را برمی‌دارد و روی نقاله می‌گذارد.

مهندس رضایی: در واقع پیش از این، فرایند انتقال محصول نهایی به انبار توسط نیروی انسانی و با استفاده از لیفتراک انجام می‌شد که هم اکنون با ساخت این ربات، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، از خطرات ناشی از انجام کار به وسیله لیفتراک نیز کاسته شده است.

نقش شما در این پروژه چه بوده است؟

مهندس بابایی: ما نمایندگان ۱۰ نفری هستیم که همه در این پروژه‌ی تیمی سهم داشتند. هر کدام از اجزای این ربات حاصل تفکر و پیشنهاد یکی از همکاران است. همه با هم همفکری کردیم؛ فکرها را روی هم ریختیم و بهترین ایده‌ها را اجرایی ساختیم. من طراح و مدیر پروژه بودم.

مهندس رضایی: رشته من مکانیک است. قطعات این ربات را من به همراه ۹ نفر دیگر از همکاران طراحی کردیم و به تراشکاری سپردیم و پس از دریافت از تراشکاری قطعات را مونتاژ کردیم.

اعضای تیم چه کسانی بودند؟

مهندس رضایی: من و مهندس بابایی و آقایان: محمد قره‌خانی، بهنام کاووسی، مصطفی شهبازی، جعفر آزاد، رامین داوودی، سجاد بصیری، سالار حاتمی، محسن فضلعلی و حمید هاشم لو.

ایده ساخت این ربات را چه کسی مطرح کرد؟

مهندس بابایی: ایده اولیه ساخت این ربات را جناب آقای دکتر واعظ پور ارائه کردند. وقتی ما برای اجرای این ایده اعلام آمادگی کردیم، نه تنها از ما حمایت کردند، بلکه ما را تشویق کردند و کمک کردند تا پروژه به سرانجام برسد.

چه مدت این پروژه به طول انجامید؟

مهندس رضایی: از طراحی تا ساخت ربات پیک آپ سه ماه طول کشید.

چه رباتی را برای ساخت این ربات بنچ مارک کردید؟

مهندس رضایی: این پروژه، پروژه‌ی مهندسی معکوس نیست. در ساخت این ماشین از هیچ رباتی الگوبرداری نشده است. این ربات تماماً در ماریناسان و برای کارخانه‌ی ماریناسان طراحی و اجرا شده است.

درباره ویژگی‌های بهره‌ورانه‌ی این ربات بیشتر توضیح دهید.

مهندس بابایی: جناب آقای دکتر فضلی در بازدیدشان از کارخانه ساوه به بیتی از مرحوم مجتبی کاشانی اشاره کردند و این بیت را با کار ما تطبیق دادند. ایشان بیان داشتند: با بهره‌ی بهتر ز تلاش و هنر و کار/ با خرج کم و وقت کم و کوشش بسیار. طبق بیان ایشان این سه اصل را من این گونه تبیین می‌کنم.

وقت کم: ما قرار بود پروژه را اردیبهشت ماه تحویل بدهیم اما با حضور همکاران در ایام تعطیل عید، توانستیم ۱۶ فروردین ماه آن را به اتمام برسانیم.

خرج کم: نمونه این ربات را اگر می‌خواستیم از بیرون مجموعه تهیه کنیم ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشت در حالی که ما این ربات را با کمتر از ۴۰ میلیون تومان راه‌اندازی کردیم.

کوشش بسیار: همکاران ما برای به ثمر نشستن این پروژه کوشش بسیار کردند و از جمله در ایام عیدکه همه تعطیلند سر کار حاضر شدند و به فعالیت پرداختند.

با اتمام این پروژه دو نفر نیروی انسانی اپراتور دخیره شد؛ ضمنا توانستیم لیفتراک را نیز از خط خارج کنیم تا در جای دیگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. دو نفر راننده لیفتراک نیز به قسمت دیگری منتقل شدند.

مهندس رضایی: این نکته را هم باید اضافه کنیم که این ربات فعلا متعلق به یک خط است اما طوری طراحی شده که اگر خط کناری نیز راه‌اندازی شود، همین کار را نیز می‌تواند برای خط کناری انجام دهد، بنابراین بهره‌وری ادامه پیدا می‌کند.

-

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید

دیدگاه خود را بیان کنید